Undervisningen på Filipskolen
På Filipskolen ønsker vi at danne og uddanne eleverne til fremtiden. Vi vil gerne give dem et anker i en verden i forandring, et bud på livsværdier og en faglig ballast.
Undervisningen på Filipskolen står mål med Folkeskolen. Undervisningen tager udgangspunkt i Fælles Mål. Lærerne udarbejder årsplaner for alle skolens fag.
​
I praksis udfærdiges årsplanerne med afsæt i Fælles mål og skitserer, hvordan og hvornår der arbejdes med de enkelte mål, og hvordan man ønsker at evaluere undervisningen. Dit barn vil møde lærere, der stræber efter et fagligt højt niveau i undervisningen. Desuden brænder medarbejderne for at se eleverne udvikle sig både fagligt og socialt.
​
Kreativitet betyder meget for os, hvorfor eleverne har musik og billedkunst i 0. kl. til 8. kl. Vi har en velbesøgt julekoncert i 0. -4., performance i 5. og 6. klasse, Lucia i 3. kl. og et musikskoletilbud. Derudover har vi omlagte dage og uger i løbet af året, hvor vi fokuserer på forskellige fagområder eller timeløse fag. I enkelte fag er timefordelingen anderledes fra Folkeskolen. Vi begynder fx først engelskundervisningen i 2.klasse. Dette har vi valgt for at samle flere lektioner på det enkelte klassetrin og derved opnå en mere koncentreret undervisning. Vores erfaring er, at eleverne hurtigt bliver fortrolige med sproget, når de møder det flere gange om ugen. Over hele skoleforløbet har vi samme timetal i engelsk som i Folkeskolen.
IT
Alle eleverne i 5.- 9. klasse medbringer egen bærbar computer.
Undervisningen i IT kompetence er en del af den daglige undervisning. Der undervises ud fra forskellige portaler.
​
Eleverne i 0. -4. klasse arbejder på skolens egne iPads og bærbare computere.
Tilsyn
Skolens tilsynspligt gælder først fra 10 minutter før mødetid, dog er der tilsyn med elever, som er tilmeldt morgenpasningen, hvis eleverne opholder sig i det lokale, hvor den tilsynsførende er til stede.
Bøger og hæfter stilles gratis til rådighed af skolen. Beskadigelse af disse samt skolens bygninger/ inventar eller andre ejendele medfører erstatningspligt. Bortkommer skolens ejendele, skal de erstattes.
Samarbejde mellem skole og hjem
Vi ønsker et godt samarbejde mellem skole og hjem. Forældre er velkomne til at lave en aftale på Intra for at drøfte forhold vedrørende deres børn.
Kommunikationen foregår over beskeder på Intra. Forældrene skriver til lærere/pædagoger når de ønsker kontakt til skolen.
Medarbejderne vender tilbage med svar inden for 3 arbejdsdage. Alle forældre forventes at stræbe efter, at børnene passer deres lektier, at de er udhvilet og klar til skoledagen.
-
Forældremøder afholdes minimum 1 gang om året altid ved skolestart, hvor dansklærer og matematiklærer fortæller forældrene om undervisningen og andre aktiviteter. Ved dette møde vælges én klasseforældrerepræsentant og én suppleant til kontaktforældrerådet. I 0. klasse afholdes der to forældremøder. Øvrige forældremøder afholdes efter behov.
-
Skole-hjem-samtaler afholdes 1- 2 gange om året. Her indkaldes forældrene til en samtale med dansk- og matematiklærer, hvor elevens udvikling og trivsel drøftes. Forud for samtalen har eleverne i 0. - 4. klasse udfyldt en samtaleblomst i samarbejde med deres klasselærer.
-
Forældredage afholdes gennem skoleåret. På disse dage er forældre og andre voksne velkomne til at overvære en almindelig undervisningsdag på skolen. Eleverne følger deres normale skema.
Fritagelse for undervisningen
Fritagelse for en eller to dage kan gives af klasselæreren; fritagelse for flere dage sker gennem kontoret. I begge tilfælde skal henvendelse ske skriftligt og i god tid i forvejen over Intra. Alle fritagelser ud over sygdom bør dog så vidt muligt undgås.
Sygdom
Sygdom registreres af forældre i Intra.
Hvis man er i tvivl, kan man henvende sig til Elin skolesekretær/regnskabsfører, der træffes dagligt 8.10 - 14.00 på telefon 32 55 47 11.
Idræt
Samtlige elever har dette fag på skolen. I 5. klasse har eleverne også svømning.
Fritagelse for idræt/svømning kan gives for enkelte dage, hvis eleven medbringer meddelelse fra hjemmet med angivelse af årsagen. Ved fritagelse ud over 14 dage kan der kræves lægeerklæring.
Eleverne skal overvære undervisningen, selv om de er fritaget for at deltage.
Glemte ting
Ting der findes på skolen eller afleveres til lærer og andre, lægges i glemmekasser og derefter på bordet ved skolens kontor. Værdigenstande opbevares på kontoret.
Glemte ting sendes til genbrug 4 gange om året.
Gamle elevers gensyn
På Filipskolen har vi gennem snart 50 år sagt farvel til elever fra vores afgangsklasser. Det er altid morsomt at mødes igen, og derfor er der hvert år Gamle Elevers Gensyn.
På Filipskolen er det den første tirsdag i oktober kl. 17.00-19.00. Vi håber, at mange af vores “gamle elever” sammen med andre interesserede vil mødes ved disse lejligheder.
Konfirmation
Skolen anmoder om, at konfirmationsforberedelsestiden placeres efter kl.14:00. Konfirmanden har fri mandag efter konfirmation. Skal søskende fritages, følges reglerne for fritagelse.
Kontoret
Skoleleder Kezia Bidstrup kb@filipskolen-kbh.dk og viceskoleleder Nina Dufke nd@filipskolen-kbh.dk træffes normalt på skoledage efter aftale.
​
Skolesekretær/regnskabsfører Elin Riis-Sloan ers@filipskolen-kbh.dk træffes på skoledage 8.00 – 14.30 på tlf. 32 55 47 11.
Lejrskole/skolerejse
Der forekommer egenbetaling i forbindelse med lejrskoler og skolerejser.
​
-
0. - 2. klasse: Indskolingstur med én overnatning
-
3. klasse: lejrskole med én overnatning
-
4. klasse: lejrskole med én overnatning
-
5. klasse: lejrskole med 2 overnatninger
-
6. klasse: Lejrskole med 4 overnatninger (f.eks. Bornholm eller Sønderjylland)
-
7. og 8. klasse: Folkemøde på Bornholm med to overnatninger
-
9. klasse: Storbytur i Europa med 4 overnatninger