FAQ
Filipskolens organisation
Filipskolen hører under Hovedstadens Privatskoler.
Hovedstadens Privatskoler ledes af en fællesbestyrelse.
Fællesbestyrelsen fastsætter skolens formålsparagraf og har det overordnede ansvar for ansættelser, afskedigelser og økonomien.
​
Skolebestyrelsen består af 3 repræsentanter fra fællesbestyrelsen, 2
forældrerepræsentanter valgt af kontaktforældrerådet, medarbejderrepræsentant, SFO-leder, viceskoleleder og skoleleder (de fire sidstnævnte uden stemmeret).
På bestyrelsesmøderne drøftes skolens hverdag, undervisning, pædagogik,
budgetter, ferieplan og trivsel på skolen.
Der afholdes skolebestyrelsesmøder min. 2 gange hvert halvår samt efter behov.
Skolebestyrelsen bliver inddraget i den daglige drift i samarbejde med
skoleledelsen.
​
Kontaktforældrerådet er et rådgivende organ til skolebestyrelsen og ledelsen. De
er talerør for de forskellige klasser på Filipskolen.
Elevrådet består af elever for alle klasser En repræsentant og en
suppleant. De kommer med ønsker til skoleledelsen, der drøftes med relevant personale.
Samarbejdsudvalget består af skolens skoleleder, TR, AMR, medarbejderrepræsentant for SFO og viceskoleleder. Der afholdes 8 møder årligt. Her drøftes den daglige drift.
Personalemøder afholdes 5 gange om året, hvor udvikling, planlægning og organisering er i fokus. 1 af møderne er hele personalet samlet, ligesom alle er på en årlig personaletur, hvor skolen har lukket en fredag.
​
Medlemmer af Fællesbestyrelsen
Formand
Martin Vestergaard Andersen
​
Næstformand
Miriam Reichstein Wejse
​
Medlem af ansættelsesudvalget på Filipskolen
Thomas Christensen
​
Medlem af ansættelsesudvalget på Filipskolen
Nicoline Lind-Holm Kuhnt
Medlem af ansættelsesudvalget på Jakobskolen
Kasper Skårhøj
​
Medlem af ansættelsesudvalget på Jakobskolen
Camilla Rosenkrands
​
Medlem fra Luthersk Mission
Dorethe Esketveit Høy
Medlemmer af skolebestyrelsen
Martin Vestergaard Andersen
​
Thomas Christensen
​
Nicoline Lind-Holm Kuhnt
​
Stefan Høngaard Andersen​
​
Kontaktforældrerådet
Kontaktforældrerådet består af 1 forældrerepræsentant, og
1 suppleant fra hver klasse. De mødes 2 gange om året. Blandt disse
vælges to forældre til skolebestyrelsen. På mødet i september vælges en ny
forældrerepræsentant til skolebestyrelsen. Forældre, ledelse og
repræsentanter fra skolebestyrelsen deltager i mødet.
Samarbejdsudvalget
Samarbejdsudvalget består af følgende roller og personer:
AMR: Jonas Sebastian Fuhrmann
TR: Miriam Marker Lund
Skoleleder: Kezia Bidstrup
Viceskoleleder: Nina Dufke
SFO repræsentant Thomas Engmose
Elevrådet
Elevrådet på Filipskolen består af medlemmer og suppleanter fra 3.-9. kl.
Kontaktlærer: Jette Juul Pedersen
Elevrådsforperson og næstforperson Mikkel og Andreas
Elevmiljørepræsentanter Lisa og Smilla
Læseplaner
Undervisningen i de enkelte fag tager udgangspunkt i Fælles mål.
Undervisningen på Filipskolen står mål med undervisningen i folkeskolen.
Vi tilbyder tysk som 2. fremmedsprog.
Projektopgave
Der arbejdes med projektopgave i 8. og 9. klasse. Opgaven er obligatorisk for
eleverne. Eleverne kan i 9.kl. vælge at få karakteren til at fremgå af afgangsbeviset.
Prøver
På Filipskolen afslutter eleverne i 9. klasse undervisningen i
dansk, matematik, engelsk og naturfag samt to udtræksfag med folkeskolens
afgangsprøve. Derudover aflægger eleverne i 8.klasse prøve i et praktisk-musisk valgfag.
Karakteroplysninger for Filipskolens afgangsklasser finder du på Undervisningsministeriets hjemmeside eller under fanen Om skolen.
Elever, der går på Filipskolen skal efter 9. kl. gå til Folkeskolens 9. klasses
prøve (FP9)
​
Obligatoriske fag:
-
Dansk (Mundtlig, Skriftlig fremstilling samt Retskrivning og læsning)
-
Matematik (Skriftlig)
-
Engelsk (Mundtlig)
-
Naturfag (Mundtlig)
Desuden trækkes ét af følgende naturvidenskabelige fag:
-
Biologi (Skriftlig)
-
Geografi (Skriftlig)
-
Fysik/Kemi (Skriftlig)
-
Matematik (Mundtlig)
-
Idræt (Mundtlig og praktisk)
Og et af følgende humanistiske fag:
-
Engelsk (Skriftlig)
-
Tysk (Skriftlig)
-
Tysk (Mundtlig)
-
Historie (Mundtlig)
-
Samfundsfag (Mundtlig)
-
Kristendom (mundtlig)
Hvilke fag der bliver udtrukket offentliggøres i slutningen af april.
Tilsynførende
Filipskolen har en tilsynsførende, der over for undervisningsministeriet skal
godtgøre, at skolens samlede undervisningstilbud ud fra en
helhedsvurdering står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Filipskolens tilsynsførende er i 2024 Carsten Dahlerup.
​
Tilsynsrapporten udarbejdes af Carsten Dahlerup som en
væsentlig del af skolens samlede evaluering. Han er forældrevalgt og ekstern
i huset. Carsten har god faglig indsigt og får et godt kendskab til skolens
undervisning og kultur samt elevernes udbytte af undervisningen gennem
sine besøg på skolen, samtaler med pædagogiske medarbejdere og ledelse.
Han gennemgår årsplaner, evaluerings- og samtaleark, tests og prøver.
Besøget afsluttes med en samtale med ledelsen, hvor ideer til ændringer
/udvikling drøftes.
Digital dannelse – gode råd til forældre
https://medieraadet.dk/vejledning-/foraeldreguides​
Samling
Samlingen på Filipskolen er et rum for refleksion, hvor eleverne hører en
bibelfortælling, synger forskellige sange og beder en bøn. De lærer bl.a. at
bede ”Fadervor”. Samlingerne foregår én gang om ugen fælles for hele skolen. De andre dage er der samling i klassen.
Vi ønsker, at samlingerne præger vores måde at være sammen på. Derfor arbejdes der aktivt med at skabe inkluderende fællesskaber.
Skolefotografering
Fotografering tilbydes til eleverne hvert år i september/oktober måned.
Sundhedspleje
Københavns Kommune samarbejder med Filipskolen om sundhedspleje.
Sundhedsplejersken er på skolen hver onsdag. Hun foretager undersøgelser
af alle elever i 0., 5. og 8. klasse. Ved særlig bekymring, udover disse
klassetrin, kontaktes sundhedsplejerske på Intra eller pr. telefon.
Tandlægeordning
Eleverne hører ind under hjemmekommunens tandlægeordning.
Uddannelses- og ungdomsvejleder
I 7. - 9. klasse afholdes vejledninger om ungdomsuddannelser i samarbejde
med Københavns kommunes UU-vejleder.
​
Udmeldelse
Udmelding af elever skal ske ved skriftlig meddelelse fra forældre til skolen med mindst 14 dages varsel op til den 1. i en måned. Ved udmeldelse betaler man den løbende plus den efterfølgende måned.
Ordensregler
Det er op til den enkelte – lærer og elev – at vurdere, om en given handling
eller væremåde er i overensstemmelse med vores tre hovedregler.
​
Vis hensyn – det betyder bl.a.:
-
Tal pænt til og om andre
-
Vær en god kammerat
-
Hjælp hinanden
Pas på vores skole – det betyder bl.a.:
-
Hjælp med at holde skolen pæn
-
Pas på skolens bøger og inventar
-
Lad andres ting være i fred
Vær ansvarlig for dig selv og de andre – det betyder bl.a.:
-
Udvis respekt for dig selv og andre på skolen
-
Mød til tiden
-
Hav styr på dine ting
Ud over ordensreglerne gælder følgende:
-
Aktiviteter i gården foregår med respekt for hinanden
-
Bolde må hentes efter aftale med en voksen
-
Ved regnvejr ringes der to gange med klokken, og alle bliver i det lokale, hvor de lige har været, resten af frikvarteret
-
7., 8. og 9. klasses elever må gå udenfor skolens område i nærmere aftalte frikvarterer med tilladelse fra forældre og klassens lærere
-
Rygning og alkohol er ikke tilladt på skolen
-
Brug af hash, præstationsfremmende midler eller andre euforiserende stoffer vil medføre bortvisning
Samarbejde
Et godt samarbejde mellem skole og hjem er en vigtig forudsætning for det
enkelte barns trivsel og læring. Det er trygt for barnet, når det oplever
gensidig respekt mellem forældre og skole. Det er derfor vigtigt, at vi omtaler
hinanden med respekt og møder hinanden positivt og i tillid til, at vi hver
især vil barnet det bedste.
Det er skolens ansvar og opgave at
-
personalet indgår i et positivt samarbejde med elever og forældre.
-
personalet arbejder i henhold til skolens vedtægter og mål samt de til enhver tid gældende love og bestemmelser.
-
personalet holder sig opdateret på Intra. Ugeplanen er det primære sted for den faste information. Beskeder på Intra besvares inden for 3 arbejdsdage.
-
personalet kontakter hjemmet, hvis der er noget, man undrer sig over ift. barnets læring og trivsel.
Det er hjemmets ansvar og opgave at
-
indgå i et positivt samarbejde med skolen.
-
sørge for, at barnet møder undervisningsparat, er udhvilet, mæt og møder til tiden.
-
henvende sig til klasselæreren med bekymringer og problemer.
-
vise medansvar og interesse for barnets skolegang og deltage i forældremøder og skole-hjem-samtaler.
-
motivere barnet til at være inkluderende i fællesskabet og tale til andre med respekt.
-
værne om klassens fællesskab og arbejde på at udvikle relationerne mellem eleverne i samarbejde med skolen.
Kontaktforældre
Kontaktforældre og suppleant vælges for en 1-årig periode.
Kontaktforældrene har 2 pladser i skolebestyrelsen, hvor man vælges for en 2-årig periode.
Både Kontaktforældre repræsentant og suppleant har ansvaret for at løfte nedenstående opgaver.
Opgave i egen klasse
-
Byde nye børn og forældre velkommen i klassen og give dem relevant information om legegrupper, klasseaftaler osv.
-
Planlægge sociale aktiviteter for klassens børn og forældre i samråd med de andre forældre i klassen. Kontaktforældrene uddelegerer opgaver til resten af klassens forældre, så alle er med til at bidrage til den sociale trivsel i klassen og bidrage til de fælles aktiviteter. Klassen kan eventuelt også lave et festudvalg.
-
Arrangere lege/spisegrupper i samarbejde med klasselæren, hvis der er ønske om det i klassen.
-
Tage debatemner og temaer op til forældremøder, f.eks. at lave fælles retningslinjer for fødselsdage, brug af mobiltelefon, alkohol, rygning og fester i klassen.
-
Stiller sig til rådighed overfor de andre forældre, hvis der opstår problemer i klassen fx. omkring elevernes trivsel eller utilfredshed omkring undervisningen. Kontaktforældrerne kan gøre lærere og ledelse opmærksom på problemerne.
-
Orienter klassens forældre, forinden kontaktforældremøde halvårligt og opfordrer til at forældre kan komme med inputs til punktet ”nyt fra klassen”. Ligeledes hvis der er generelle ting vedrørende skolen, som ønskes taget op med kontaktforældre.
Det er ikke kontaktforældrenes opgave at være hverken part eller mægler i konflikter, hverken når det gælder spørgsmål vedr. den enkelte klasse, enkelte elever eller øvrige forhold angående skolen. Her er det de enkelte involverede der kontakter skolens ledelse.
Opgaver til kontaktforældre mødet 2 gange årligt:
-
Repræsentere klassens forældre overfor resten af skolens kontaktforældre til kontaktforældremøder, som afholdes to gange årligt.
-
Tager klassens relevante tematikker/udfordringer/spørgsmål med til kontaktforældremødet, hvor det kan diskuteres med resten af kontaktforældrene.
-
Give input om relevante tematikker til kontaktforældrene der sidder i skolebestyrelsen.
Gode råd og inspiration til et godt forældresamarbejde i klassen - til dig der er kontaktforældre:
Dette skal ses som inspiration til kontaktforældrene.
Det er en rigtig god ide at afholde sociale arrangementer i klassen. Dette for at styrke båndet mellem børnene, men også mellem forældrene, så man kommer til at kende hinanden og lettere kan hjælpe og støtte og løse de eventuelle udforinger der kan komme i et skoleforløb.
Inspiration:
4 faste klassearrangementer, planlagt af alle forældre:
-
Børn og forældre, morgenmad i klassen
-
Børn og forældre, fx boldspil på stranden, sheltertur, halloweenfest eller lign.
-
Børnearrangement fx fastelavnsfest, svømmehalstur
-
Forældrearrangement fx kaffe/kage, fest lign.
Andre forslag til sociale aktiviteter i klassen:
-
Far -aften (kun mænd)
-
Mor- aften (kun kvinder)
-
Drengeforældre aften
-
Pigeforældre aften
-
Svømmehalstur
-
Skøjtetur
-
Biograftur
-
Skovtur
-
Aftensmad for alle på stranden
-
Sommerafslutning
-
Sankthans fest
-
Teatertur
-
Halloween -rasle-(u)hygge -tur.
-
Grillaften
-
Hyttetur
Gode råd til aftaler angående fødselsdage i klassen:
-
Forældrene bliver I klassen enige om der holdes fælles fødselsdage, fx. for alle børn der er født forår/sommer/efterår/vinter eller om der holdes enkelt fødselsdag.
-
Forældrene bliver enige om der købes enkelte gaver eller en fælles gave fra klassen og der aftales beløb.
-
Ved enkelt fødselsdag, aftales hvordan der inviteres til fødselsdag. Hele klassen? Kun piger? Kun drenge?
-
Forældrene bliver enige om, der skal deles ud i klassen, når børnene har fødselsdag.
Inspiration til andre aftaler kontaktforældrene kan bringe op til forældremøder i klassen:
-
Sociale medier – hvornår og hvor meget?
-
Fødselsdage i de større klasser – hvordan?
-
Fester – hvornår og hvordan?
-
Alkohol – hvornår og hvordan?
-
Besøg af SSP-konsulent i 8/9 klasse. Kan kontaktes via Københavns kommunes hjemmeside.
Evaluering
I alle klasser evalueres det faglige niveau med en bred vifte af redskaber. Det være sig logbøger, portefolio, klassesamtaler, observation, tests, fremlæggelser, skriftlig eller mundtlig bedømmelse af afleveringsopgaver og projektopgaver, skole-hjem-samtaler og anden løbende kontakt mellem skole og hjem. De forskellige evalueringsformer bruges til at understøtte elevernes læring.
​
På Filipskolen ønsker vi, at lærerne anvender en reflekteret form for evaluering, hvor lærerne løbende forholder sig til, hvordan de bedst kan følge elevernes læring.
​
Hvert år udføres følgende former for evaluering:
-
Gennem skole-hjem-samtalerne to gange årligt bliver alle elever fra 0. – 9. klasse evalueret. Evalueringen tager udgangspunkt i såvel den faglige som den sociale udvikling. På Filipskolen har vi et testårshjul som vi følger i hovedfagene.
-
Læseindlæringen har et særligt fokus i indskolingen. Alle elever i 0. - 2. klasse testes i læsning 1-2 gange om året. Ligeledes sættes der ressourcer af til tidligt at afdække, om der er behov for ekstra støtte i matematik.
Kerneteams
Klassens hovedlærere mødes og drøfter og evaluerer det faglige arbejde og elevernes trivsel og aftaler hvilke tiltag man vælger at sætte ind.
Trinteams
Lærerne mødes og drøfter pædagogiske emner. Derudover planlægger de fx ture og undervisning på tværs af klasser og fag.
Fagudvalg
I skolens fagudvalg drøfter faglærerne undervisning og faglige materialer på alle klassetrin. De deler viden, inspirerer hinanden og træffer beslutninger med det formål at opkvalificere undervisningen.​
SFO'ens medarbejdere mødes en gang om ugen, hvor SFO'ens arbejde
planlægges og udvikles.