FilipskolensSFO

Filipskolens SFO ønsker at skabe en tryg hverdag omkring det enkelte barn. Vi arbejder med trivsel og fællesskab. Her skal være mulighed for leg både ude i gården og indenfor i de forskellige rum.

Når skoledagen slutter åbner SFO'en

Hver dag begynder udenfor. Det er vigtigt for os i SFO’en, at barnet får en god overgang fra skole til fritid. I skolegården er der mulighed for forskellige former for leg. Vi faciliterer muligheder for at indgå i legefællesskaber, og er opsøgende overfor det enkelte barns muligheder for at danne relationer. Vi giver dem plads til, at de kan vælge de aktiviteter de har lyst til. vores aktiviteter åbner i løbet af eftermiddagen. Dette skrives på tavlen ved SFO’en.

Åbningstider

SFO’en er åben kl. 7.00-8.00

SFO’en åbner igen, når klasserne har fri fra skole og lukker kl. 17:00

SFO leder: +45 51 15 72 18

SFO 1: +45 24 52 46 15

SFO 2: +45 24 52 46 16

Telefonen er åben fra kl. 7.00-8.00 & 13-17:00

Blæksprutten

Personalet har på skift rollen som ”blæksprutte”.

Blækspruttens rolle er at:

o   Registrere hvilke børn, der er i SFO – check in

o   Sige farvel til børnene, når de går hjem - check ud

o   Besvare telefonopkald

o   Have overblik over dagens aktiviteter

o   Skrive på tavlen

Ture ud af huset

SFO’en tager på forskellige ture i nærområdet. De omkringliggende legepladser:

Lergravsparkens legeplads, Bredegrund byggelegeplads, Kastrup Fortet og Amager strand. Nogle gange er det naturpatruljen der tager afsted andre gange klasserne.

Hvis man ønsker at hente sit barn på legepladsen, skal det være inden 15:15. Man giver på forhånd besked i kalenderen om dette.

Turen slutter kl. 16:00, hvor børnene kan hentes på skolen.

Husk at alle børn skal medbringe en turtaske og en drikkedunk med navn på.

Kommunikation

På Filipskolen ønsker vi et tæt samarbejde med forældre og børn. I hverdagen er der mulighed for at tale med medarbejderne, når man henter sit barn. En god kommunikation imellem SFO og forældre er med til at skabe trivsel omkring barnet.

Forældreintra er vores primære kommunikationsmiddel.

Vær opmærksom på, at tilmelding til forskellige aktiviteter, nyt skoleår, og mødetid i ferien også foregår via Forældreintra.

Informationer om SFO lægges under ”nyt fra SFO’en”

Informationer om det enkelte barn sendes ud som

individuel besked.

Hvis børnene vil lege sammen efter SFO, aftales det

forældrene imellem, og SFO’en orienteres

DSC_0920_edited.jpg

Garderobe

Hvert barn har sin egen garderobe. Her er det forældre og børn, der holder orden. Hjælp dit barn til at hænge overtøjet op og rydde op i og under garderoben, når der er brug for det.

Glemt tøj og tøj, der ikke er blevet lagt på plads, bliver lagt i glemmekasserne. Her kan man kigge, hvis noget er forsvundet.

Husk madkasser og drikkedunke, også de gamle.

Indhold i garderobe

o Skiftetøj som passer til årstiden.

o Overtøj som passer til årstiden.

o Regntøj og gummistøvler.

o Turtaske.

NB: Alt tøj skal være noget, barnet selv er i stand til at tage på.

HUSK at der skal skrives navn på dit barns ting. Dette gælder både tøj, legetøj, madpakker og drikkedunk.

Aktiviteter i SFO’en

• Leg i gården med diverse boldspil

• Leg og bevægelse i salen.

• Naturpatruljen, børnene er inddelt i hold på tværs af klasserne. De tager på opdagelse i naturen.

• Kreativt værksted, her klippes og klistres. Det er kun fantasien der sætter grænser.

• Bageværksted, en mindre gruppe børn bager sammen. Børnene fra 3. klasse hjælper de mindste børn.

• Rollespil

• Nintendo

• Lego

Børnene må spise, når de vil, mens de er i SFO.

Klokken 14 bliver de mindet om at spise deres 3. madpakke for at sikre, at de får spist i løbet af eftermiddagen.

IMG_1886_edited.jpg

Majbørn

Majbørnene møder i SFO’en den første hverdag i maj. I den første tid laves der et introforløb for de nye børn i 0. klasse. Vi har faste samlinger for at skabe en genkendelig dag gennem rutiner.

Til samlingerne holder vi andagt og leger lege.

I denne tid begynder børnene at lære Filipskolen at kende, hvilket gør det nemmere for dem, når de skal starte i skole. De bliver integreret i skolen da de er en del af det store frikvarter. Og om eftermiddagen er de en del af SFO’en

Børnene lærer hinanden og medarbejdere fra SFO at kende, og der lægges vægt på, at vi fra start af ser det enkelte barn i gruppen.

Vi gør opmærksom på, at jeres barn kan blive meget træt i denne periode, da der er mange nye ting, de skal forholde sig til. Vi anbefaler derfor, at I giver jeres barn korte dage i den første tid. Ved særlige behov i maj/juni aftales dette med personalet.